Program 40. setkání - Jak se vede, Archiméde?

15.06.2022

Poslední setkání v tomto školním roce na téma "Jak se vede, Archiméde?" vedl Čestmír Krejčí. Zvolené téma asociovalo aktivity spojené s nejznámějším fyzikálním zákonem. Čekala nás velká řada experimentů.

Po připomenutí inspirace o vyřešení problému zlaté koruny Archimédem z animovaného seriálu Byl jednou jeden vynálezce,  jsme se nejprve zabývali netradičním zavedením vztlakové síly pomocí kelímků s barevnými kapalinami.
Pak následovalo koupání ovoce a zeleniny ve velkém akváriu. Naučili jsme se rozeznat limetku od citrónu a postupně se do vody přidávaly: pomeranč, mandarinka, jablko, hruška, banán, kivi, avokádo, meruňka, granátové jablko, ananas a meloun. Tipovali jsme jejich chování v kapalině a živě diskutovali o vzniklé překvapivé situaci.
Speciálně jsme rozebrali chování mandarinky oblečené a svlečené z kůry, zaujalo nás také vyvádění kivi při koupeli v minerálce.
Ovoce vystřídala zelenina. Do akvária jsme postupně naházeli mrkev, petržel, cibuli, okurku, rajče, brambor. 
Nezapomněli jsme samozřejmě na vejce ve vodě a chování hopíka v různých kapalinách.

Potom jsme se zaměřili na kartezinánky - odvážné potápěče, kterými v uzavřené láhvi demonstrujeme jak Pascalův, tak Archimédův zákon. Všimli jsme si konstrukčních rozdílů různých typů karteziánků a účastnici si domů odnesli dva nové přírůstky z 3D tisku: karteziánka - raketu s vyvažováním pomocí mincí a karteziánka Boba, který je inspirací na řešení dalších problémových úloh spojených s tímto potápěcím fenoménem.

Rozdali jsme si také preformy na plastové láhve, ze kterých si účastníci setkání mohou vyrobit objekty, které se v kapalině budou chovat podle jejich připravené hustoty.

Dalším bodem programu byla výroba vrstvených barevných nápojů z cukerných roztoků, které vystřídala výroba vrstvených barevných koktejlů ze sirupu, džusu, obarvené minerálky, ledu a ovoce, které bylo po experimentování naporcováno ke konzumaci. Tyto části programu bývají i mezi našimi žáky těmi nejoblíbenějšími. K výrobě vrstvených nápojů dostali účastníci speciální nálevku.

Archimédův zákon platí také pro plyny, proto jsme ověřili, zda připravený balón z termofólie vzlétne ke stropu. Snad se také ujme nápad na měření hustoty tužky podle Archimédova zákona.

PREZENTACE ze setkání:

Na závěr setkání jsme si vyrobili už 2 roky odkládanou korálkovou láhev. Všichni dodrželi předepsaný postup výroby a tak vyrobená láhev jistě udělá radost také žákům při opakování učiva na konci školního roku.

Než jsme se stačili před prázdninami rozloučit, pochutnali jsme si kromě ovoce také u kávy na dezertu: košíčky Pavlova.